auto-mc.htm_cmp_blends010_bnr.gif (1676 bytes)

[Home] [Links] [JS Intro] [Ordliste]

[Guide til Sandblæsning] [Gode Råd] [Hand Made Cars] [Galleri] [Pris & Vilkår]

Sådan får du det bedste resultat!

Fremgangsmåde

Den bedste måde at gå til værks, hvis man har tænkt at sandblæse/metallisere en karrosse, er, efter klargøringen, at få sandblæst karrossen og derefter tage den hjem og reparere rustskaderne. Herefter tilbage til en ny sandblæsning. Denne sandblæsning omfatter kun de reparerede områder, medens resten af karrossen bliver "svirpet". Det er for at få den oxydering af overfladen afrenset, som gik i gang straks efter sidste sandblæsning, og som ville forhindre en ordentlig vedhæftning af metalliseringen.

Fordelene:

  1. Alle tæringer vil være synlige, og man er således fri for at opdage huller efter den sidste sandblæsningen - lige før metalliseringen
  2. Du får ikke skåret for små stykker ud, som du først opdager når du er begyndt at svejse lappen i
  3. Du er fri for at rense kanter af før svejsningen
  4. Selve svejsearbejdet forløber langt hurtigere og lettere, og - hvis du "betaler" dig fra det - vil være væsentlig billigere
  5. Der er ingen os og giftige dampe fra lak og tectyl
  6. Resultatet bliver langt smukkere, især for den mindre øvede

Ulemperne:

  1. Omkostning i forbindelse med den ekstra sandblæsning er mellem 1000,- og 1500,-kr), men jeg tror at pengene er sparet, p.g.a. den meget lettere arbejdsgang - især hvis du får lavet pladearbejdet "ude i byen".

Gode råd

Igennem årene har jeg samlet en del erfaring i, hvad der er smart at gøre - og hvad der er knap så smart. Det er jeg igang med at samle sammen på siden Gode råd - prøv at kig.

Forhåbentlig kan du her enten få gode ideer til hvordan du bør gribe sagen an, eller få aflivet nogle myter du har hørt ude i byen. 

Bagefter kan du klikke hen på siden med Priseksempler, og herefter vil du sikkert indse, at sandblæsning både er en god og billig investering - set i forhold til udbyttet.

Betragtning

Min erfaring er, at, uanset hvor grundigt man istandsætter et køretøj på konventionel vis, altså, skifter skærme, paneler, døre, reparerer alt det rust man kan finde, lakerer og undervognsbehandler efter alle kunstens regler, vil man efter de to-tre første år kunne finde de første små rustangreb, og efter fire-fem år er den godt i gang igen. Læs om hvorfor under afsnittet "Hvorfor sandblæser man" i min Guide til sandblæsning.

Konklusion

Hvis du ønsker dit bevaringsværdige køretøj restaureret for tiden, og især for eftertiden, vil jeg påstå, at fordelene ved sandblæsning langt opvejer ulemperne. Se også afsnittet "Metallisering" i min Guide til sandblæsning.

 

God fornøjelse med projektet!!
Stefano Boes

...tilbage til auto-hovedsiden