Aluminisering
rådfør dig med specialister i overfladebehandlinger
Hvad er aluminisering?
Aluminisering er en overfladebehandlingsmetode man benytter typisk på emner der bliver varme. Dette kan f.eks. være udstødninger, manifold, turboer osv.
Aluminiserede dele behøver ikke efterbehandling som fx maling, men beholder sit udtryk og sin farve.
Hvorfor aluminisere?
Aluminisering har en mere varmebestandig overflade end metallisering, og er meget velegnet til emner der bliver ekstremt varme. Aluminiseringen har også en rigtig god korrosionsbeskyttelse.
Ring eller skriv til os for at høre om dit emne skal aluminiseres.
Praktisk information
Vores løsninger er typisk et led i en større proces, hvor materialer efterfølgende skal behandles yderligere (fx males). For at give vores kunder de bedste muligheder for at foretage de korrekte valg, har vi her samlet lidt information omkring vores behandlinger, og de praktiske forhold der gør sig gældende før, under og efter en sandblæsning, glasblæsning eller metallisering.
Afdækning
Det er vigtigt at emnerne er afdækket de områder der “ikke” skal overfladebehandles. Dette er områder som f.eks. lejer, nav, typeplader, huller, mm. Emnerne skal afdækkes med 2 lag gaffatape eller propper. Her er det vigtigt at gaffatapen sidder rigtig godt fast på emnet. Det er kundens eget ansvar at afdække de nødvendige områder.
Maling
Når et emne er sand eller glasblæst, kan man male på emnet med det samme. Overfladen har en fin ruhed hvilke gør det perfekt til at male på bagefter. Her bider malingen nemlig rigtig godt fast i emnet. I forhold til maling af et metalliseret eller aluminiseret emne, skal man vente ca. 24 timer med at male emnet, grundet metal – og aluminiseringen indeholder nogle restgasser.
Støbejern
Grundet støbejerns høje kulstofindhold (over 2%) har materialet en tendens til at anløbe med rust, hurtigt efter emnet er blevet sandblæst. Her er det vigtig at efterbehandle emnet med grundfarve/maling hurtigst muligt. Dog er dette ikke en nødvendig hvis emnet er blevet metaliseret, her kan det godt opbevares flere uger inden lakering.
Rengøring
Når man skal have overfladebehandlet sit emne er det vigtigt at overfladen er ren for tectyl, sealer, olie, jord, fedt og andet snavs. Vi sandblæser ikke på disse områder hvis de ikke er gjordt rene, da vores sand bliver ubrugeligt.
Tømning af sand
Benzintanke
Alle benzintanke skal være rengjorte for alle brændbare væsker, af risiko for brandfare. Husk at afdække tanken med diverse propper og tape.
Kapaciteter
Overfladebehandling | Emnestørrelse | Emnevægt |
---|---|---|
Sandblæsning (stål) | 6500x4250x3250mm | 100g-2000kg |
Finsandblæsning | 6500x4250x3250mm | 5g-2000kg |
Tromlesandblæsning | 200x100x100mm | 10g-2kg |
Glasperleblæsning | 7300x3200x2300mm | 5g-200kg |
Tromleglasblæsning | 50x50x50mm | 5g-200kg |
Indvendig rørblæsning | Ø100-1500, L4000mm | Op til 1200kg |
Metallisering | 7000x4250x3250mm | 5g-2000kg |
Ofte stillede spørgsmål
Som udgangspunkt kan vi ikke. Dette skyldes at plastikken kan risikere at smelte, men dog vil den heller ikke sidde fast. Som udgangspunkt metal- og aluminisere vi kun på metal emner.
Som udgangspunkt sandblæser man alt almindeligt jern (Fe). Materialer som alu, messing, rustfrit stål mm. bliver som regel glasblæst.
Som udgangspunkt bestræber vi os efter at kunne levere produktet i løbet af en uge medmindre andet er aftalt.
Vi ønsker ikke at besidde for meget tectyl i vores kabiner da det stopper og ødelægger systemet samt sandet. Hvis man prøver og sandblæse tectyl af, bliver der sandblæst for meget på det udenomliggende materiale. Dette skyldes at tectyl er relativt ujævnt hvilket gør at metallet vil blive plottet nogle steder før end andre. Dvs. der bliver blæst unødvendigt meget på det omkringliggende metal. Modsat f.eks. pulvermaling hvor der et jævn lag fordelt over et emnet.
Det er derfor vigtigt at der bliver skabet grundigt rent for tectyl med f.eks. varmepistol og stemmejern.